Beknopt competentieprofiel Onderwijskundig Expert ten aanzien van onderwijsinnovatie met behulp van ICT
Uit: Blij, M. van der, Boon, J. &
Lieshout, H. van. De knoppen en schillen van competentieprofielen. TINFON,
Tijdschrift voor Informaticaonderwijs, 12 (3), 81-82.
Beschikbaar:
http://elearning.surf.nl/docs/e-learning/de_knoppen_en_schillen_van.pdf
[2006-04-14].
Het complete rapport:
Blij, M. van der, Boon, J. ,Lieshout, H.van, Schafer, H. & Schrijen, H.
(2002). Competentieprofielen; over schillen en knoppen. Utrecht: Digitale
Universiteit.
Beschikbaar:
http://www.digiuni.nl/digiuni//download/temp/RapportCompetentieprofielen.pdf
[2006-04-14].
Inleiding
In dit competentieprofiel wordt analytisch beschreven
welke kennis, houdingen en vaardigheden nodig zijn om op een professionele, bekwame manier onderwijsinnovaties, met betrekking tot invoering van
ICT in het onderwijs, te initiëren, ontwerpen,
implementeren en evalueren.
Het domein van de onderwijskundig expert kent vele aspecten en niveaus. Deze kan betrokken zijn bij onderwijsinnovatie op microniveau (een les), mesoniveau (een cursus) of macroniveau(het curriculum). Daarnaast kan men onderscheid maken tussen organisatie van onderwijs (bijvoorbeeld leerlingenvolgsysteem), examinering, kwaliteitszorg,en dergelijke. De onderstaande beschreven taken en verantwoordelijkheden kunnen vertaald worden naar de diverse aspecten en niveaus in het onderwijskundig domein.
Taken en verantwoordelijkheden
Basisprofessionaliteit algemeen
In het profiel wordt een basis aan professionaliteit
verondersteld. Deze basisprofessionaliteit is
deels algemeen:
Basisprofessionaliteit gerelateerd aan ICT in het
onderwijs
Voor een gedeelte is de basis professionaliteit
direct gerelateerd aan het initiëren, ontwerpen,
implementeren en evalueren van onderwijsinnovatie
met gebruik van ICT:
Technische ict-kennis/vaardigheden bij specifieke
taken van deze rol
De onderstaande matrix dient men te beschouwen
vanuit het principe dat de onderwijskundig expert
de ict-vaardigheden en -middelen toepast vanuit
diens onderwijskundige competenties en binnen
een bepaalde context.